FUNCTIEOMSCHRIJVING
De atelierverantwoordelijke zal als een echte coach zijn medewerkers begeleiden in het productieproces. Hiervoor zal hij het werk op de meest efficiënte manier plannen en organiseren. Hij waakt over een optimale kwaliteit en rendabiliteit. Via coaching en opleiding op de werkvloer is hij verantwoordelijk voor de maximale ontwikkeling van al zijn medewerkers.
Vaste taken
Verantwoordelijk voor productieproces binnen zijn afdeling
Organiseren van de productie
- Zorgt voor optimale werkverdeling
- Is verantwoordelijk voor een rendabel productieproces
- Is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de producten en het productieproces
- Zet functionele en ergonomische productielijnen op
- Bouwt maximale flexibiliteit in afhankelijk van de vooropgestelde deadlines
Leiden van een kwalitatief productieproces
- Coacht de werkleiders
- Zorgt dat de machines goed ingesteld worden
- Zorgt voor aangepaste hulpmiddelen om de kwaliteit in het productieproces te garanderen
- Zorgt voor de nodige tussentijdse en eindcontroles
- Onderneemt actie voor continue verbetering ifv productiestabiliteit, kwaliteit, doorlooptijd en efficiëntie
- Geeft prioriteit om deadlines op een sociale en rendabele manier te halen
- Zorgt voor visualisatie van complexe opdrachten
- Zorgt voor prototypes / goedgekeurde modellen
- Helpt klachten onderzoeken en stelt verbeteringen voor
Veiligheid
- Staat in voor de veiligheid op de werkvloer
- Non-conformiteiten ivm veiligheid worden doorgegeven aan de juiste persoon
- Doet ten allen tijde regels rond duurzaam verwerken van afval, veiligheid, milieu,werkorganisatie en werktijden respecteren
Administratie
- Rekent zelf offertes uit of geeft technische input bij de opmaak van offertes
- Zorgt voor een correcte administratieve opvolging van het productiegebeuren
Dit behelst prestatielijsten, palletfiches ,werkbons, leveringsnota’s, registraties,…
Verantwoordelijk voor de medewerkers
Verantwoordelijk voor opleiding en aanleren
- Streeft ernaar de ontplooiingskansen van de medewerkers te maximaliseren. Dit door het toewijzen van de juiste job en het (aan)geven van een aangepaste opleiding.
- Om dit te realiseren wordt nauw samengewerkt met de dienst sociaal beleid. Vanuit het werkbegeleidingsplan organiseren en realiseren ze samen het uitgestippelde POP.
- Waakt erover dat de medewerkers nieuwe verworven inzichten kunnen behouden en deze vaardigheden nog verder kunnen bestendigen.
Motiveert de medewerkers
- Zal medewerkers permanent stimuleren om zich bij te scholen en om te werken vanuit de juiste arbeidsattitude overeenkomstig de waarden van RyhoveZal medewerkers met respect behandelen en er te allen tijde voor zorgen dat ze in hun waarde bevestigd worden
- Draagt zorg voor het emotioneel welbevinden van zijn medewerkers; in dat kader werkt hij mee aan het opstellen van een handelingsplan EQ, indien nodig
Evalueren
- Staat samen met DSB in voor een periodieke personeelsevaluatie van de productiemedewerkers
- Staat in voor periodieke evaluatie van de begeleiders en werkleiders
Variabele taken / extra taken op aanvraag
Back up functie
- Springt bij waar nodig met oog op de realisatie van de productie of andere taken, met oog op evenementen of uitzonderlijke acties
- Springt bij waar nodig
- Vervangt een collega, bij afwezigheid
Geeft leiding aan
medewerkers
- Is hiërarchisch overste van een groep toegewezen productie-medewerkers
- Is hiërarchisch overste van de werkleiders of begeleiders indien deze aan het respectievelijke atelier zijn toegewezen.
Competenties (kennis, vaardigheden en attitude)
Ryhovecompetenties (Organisatiegebonden competenties)
§ Loyaliteit en organisatiegerichtheid
§ Stelt het belang van de organisatie en haar missie steeds voorop
§ Gaat op de juiste manier om met ongenoegen binnen de organisatie
§ Handelt in overeenstemming met de waarden van Ryhove
§ Heeft oog voor veiligheid, ergonomie, milieu en duurzaamheid
§ Samenwerken en open communicatie
§ Bespreekt meningsverschillen op een respectvolle en open wijze
§ Nodigt anderen uit hun standpunt te delen en zorgt dat ieder groepslid een inbreng kan leveren
§ Steunt, introduceert of implementeert initiatieven om de groepssfeer te bewaken of te verbeteren.
§ Komt opgenomen engagementen en afspraken na
§ Deelt succes met collega’s en groepsleden
§ Leergierigheid en open geest
§ Sluit de eigen werkwijze aan op de veranderende behoefte van de omgeving
§ Kan denken en handelen vanuit een ander dan zijn eigen geprefereerd referentiekader
§ Toont zich geïnteresseerd in maatschappelijke en vaktechnische evoluties.
§ Klantvriendelijkheid
§ Waarborgt te allen tijde een snelle en grondige dienstverlening aan klanten (intern; extern)
Functiegebonden competenties
§ Situationeel leiderschap
§ Is steeds in staat de meest passende leiderschapsstijl te hanteren in relatie tot de medewerker en de situatie
§ Heeft een empathisch vermogen, luistert goed en schat de situatie correct in
§ Vertoont te allen tijde voorbeeldgedrag
§ Anticipeert bij problemen op een creatieve manier
§ In staat om werknemers te motiveren om mee te werken rond de verschillende aspecten van het takenpakket (orde, hygiëne, zuinigheid, energiebewustzijn, …. )
§ Ondersteunt zijn medewerkers in hun groei en ontwikkeling door positieve feedback en functioneringsgesprekken
§ Draagkracht
§ Verlegt zijn grenzen in functie van het doel / flexibiliteit
§ Zorgt ervoor dat zijn eigen stressgevoel niet doorgaat op zijn medewerkers
§ Blijft op positieve en doelmatige manier doorzetten in geval van tegenslag of teleurstelling of in situaties van verhoogde druk
§ Sociaal vaardig
§ Kan vlot omgaan met diversiteit.
§ Luisteren, ,opbouwende kritiek geven en ontvangen, behulpzaam, diplomatisch en collegiaal zijn, …
§ Communicatief
§ Gericht en helder de juiste informatie aanbieden aan zowel de leidinggevende, aan de collega’s en aan de personen van het eigen team
§ Eerlijke en open houding naar alle betrokkenen ( naar collega’s, medewerkers en hiërarchisch oversten)
§ Verantwoordelijkheidszin
- Verantwoordelijkheid opnemen voor de eigen prestaties en van de medewerkers in de eigen ploeg
§ Erop gericht rationeel om te springen met energie en tijd
§ Zelfstandig werken
§ In staat om een opdracht aan te pakken, te organiseren, uit te voeren en te doen uitvoeren
Kennisgebieden
- Kennis over de missie, visie en waarden van Ryhove
- Kennis over de structuur en werking van Ryhove
- Kennis over de verschillende soorten beperkingen van de doelgroep
- Kennis over de sociale leefwereld van de doelgroep
- Kennis over de begeleidingstechnieken van de doelgroep
- Kennis van de principes en de uitgangspunten van de sociale economie en van de beschutte werkplaatsen in het bijzonder
- Kennis over leerprocessen : logische opbouw van individuele en collectieve leerprocessen
- Kennis over de machines, gereedschappen, hulpmiddelen en grondstoffen waarmee gewerkt wordt
- Kennis over de kwaliteitsrichtlijnen van Ryhove
- Kennis over de richtlijnen betreffende milieu, hygiëne, veiligheid en gezondheid binnen Ryhove
- Kennis van de productieprocessen
Interesse?
Stuur vandaag nog jouw gegevens door, je krijgt gegarandeerd een antwoord!
RYHOVE t.a.v. Lieve De Clercq
Koningsdal 24, 9000 Gent
Via mail: lievedc@ryhove.be